Nové povinnosti u DPH
Jednou ze změn, kterou přinesla novela zákona o DPH od 1.1.2025, je pravidlo, podle kterého bude muset plátce DPH vrátit již uplatněný odpočet, pokud zůstane závazek (daňový doklad) neuhrazený po dobu šesti měsíců od jeho splatnosti.
Tato povinnost se vztahuje na doklady s datem uskutečnění zdanitelného plnění po 1. lednu 2025. Na dřívější ne. Nové pravidlo nutí plátce nejen sledovat splatnost svých závazků a jejich včasnou úhradu, ale i správně zadávat datum splatnosti závazku při jeho zavádění do účetnictví, a tím i evidence DPH.
Vracet odpočet DPH se bude z těch faktur, které budou déle než 6 měsíců po splatnosti k poslednímu dni zdaňovacího období (u měsíčních plátců tedy k poslednímu dni příslušného měsíce, u čtvrtletních plátců k poslednímu dni příslušného čtvrtletí). Pokud například v lednu 2025 přijde faktura s DUZP a splatností v lednu, a zůstane do konce července 2025 nezaplacená, budete muset v přiznání k DPH za červenec vrátit celou částku odpočtu DPH, kterou jste si z této faktury uplatnili. V případě, že by faktura byla uhrazena pouze částečně, vrátíte poměrnou část DPH odpovídající neuhrazené hodnotě. Když poté v dalších obdobích fakturu uhradíte, je možné si odpočet daně znovu nárokovat, a to za období, kdy byla částka uhrazena.
Doporučujeme kontaktovat vaše poskytovatele účetního sw, jak jsou na tuto změnu připraveni, protože tato opatření se musí např. projevit v záznamních povinnostech k DPH nebo případných upozorněních na blížící se termín lhůty po splatnosti dokladů, ze kterých byla nárokována DPH.
Z výše uvedených důvodů je tak naprosto nezbytné, aby od vás vaše účtárny včas dostávaly každý měsíc výpisy z bankovních účtů a doklady o úhradách vašich závazků v hotovosti, resp. případně zápočtem, aby byly schopny tato nová opatření řádně plnit.